sunnuntai 1. lokakuuta 2017

Sanarytmejä ja riimejä

Tämän viikon aikana olemme tutustuneet riimittelyyn ja sanarytmeihin.
Nämä opeteltavat asiat ovat kulkeneet viikon aikana matkassa riimitellyissä kirjoissa, lauluissa rytmejä harjoitellen, kuvakorttien avulla ja kynätehtäviä tekemällä.

Harjoittelimme kuulemaan riimejä ja ymmärtämään, että samalta kuulostavalla sanalla on kuitenkin aivan eri merkitys. Kuvat olen tehnyt papunetin kuvatyökalun avulla . Käytän sitä usein työssäni.

Pohdimme samalta kuulostavia sanoja ja tutkimme niiden kirjoitustapoja.

Aamupiirillä harjoittelimme riimittelyä ja lorutusta sekä sanarytmitystä erilaisten kuvakorttien avulla.


Riimilaukun sisältöä.

Opettelimme sanarytmitystä ja sitä, että sanat muodostuvat osista, kirjaimista ja tavuista. Tässä harjoitellaan osista kokoamista postikorttien avulla.


Korttien palat on pöydällä ja nyt niistä kootaan kokonaisuuksia.

Korttipaloista kokonaisia postikortteja. Yhteistyöllä se sujuu.
Ennen varsinaista kirjallista eskaritehtävää opettelimme sanarytmitystä pelin avulla. Samalla harjoittelimme eläinten nimeämistä. Ensin suunnittelimme kartalla kuljettavan reitin. Tämän jälkeen jokaiselle pelaajalle jaettiin eläinkortti. Pelaajan tehtävänä oli keksiä kortista mahdollisimman pitkä sana, jotta Tikru pääsi kulkemaan mahdollisimman monta askelta eteenpäin. Jokainen tavu oli kuljettu askel. Esim. hai-ka-ra oli kolme askelta. Kat-to-hai-ka-ra taas olisi ollut 5 askelta. Lin- tu vain kaksi askelta.

Sanarytmipeli








































Ei kommentteja:

Lähetä kommentti