tiistai 11. huhtikuuta 2017

Mediakasvatusta - vaalimainoksia ja vähän muutakin

Tutustuimme projektiluontoisesti mainoksiin lasten kanssa. Ensimmäisenä päivänä pohdimme mieleen jääneitä mainoksia. Niitä löytyi useita tuoreita televisiossa pyöriviä sekä vähän vanhempia. Mainokset olivat mukavia, jos niissä oli mieleenpainuva laulu, huumoria tai piirroskuvia. Esimerkiksi muromainokset ja lastenleffojen trailerit tai Felixin tomaatteja pursuava ketsuppimainos.
Lapsilla oli myös mielessä monta mainosta, jotka tuntuivat pelottavilta. Lapset osasivat mainita myös monta mainosta, joiden mainostettavaa tuotetta he eivät ymmärtäneet. Erityisen monesta tuntui pelottavalta "lihaa-kalaa" härkismainos, jossa äiti seisoo ikkunassa ja hokee lihaa-kalaa, lihaa-kalaa.
Useat muistivat mainoslaulun "kun aika on", mutta eivät tienneet, mitä mainoksessa mainostettiin.

Pohdimme myös, missä kaikkialla voi nähdä mainoksia. Lapset keksivät monta paikkaa, televisiossa, tienreunassa , valotolpissa, talojen seinillä, kaupan ikkunoissa, lehdissä, radiossa, leffateatterissa, autoissa, pelloilla, ilmoitustauluilla, netissä, peleissä, kauppakasseissa, junissa. Olipa joku nähnyt mainoksen kuusessakin.

Mainoksia on siis kaikkialla ja niillä yritetään vaikuttaa meihin. Lapset osasivat hyvin tunnistaa minkälainen mainos oli suunnattu lapsille. Lapset olivat myös sitä mieltä, että mainoksia tehdään, että ihmiset ostaisivat tai tekisivät jotakin. Oltiin myös sitä mieltä, ettei hyviä tuotteita tarvitse mainostaa vaan ainostaan huonoja. :)

Lapsista oli hauska etsiä vaalimainoksista tuttujen kuvia. Mentiin oikein liki katsomaan.

Seuraavana päivänä katsoimme edellispäivänä esille nousseita mainoksia televisiosta ja mietimme vielä syvällisemmin mainoksien tarkoitusta. Ulkoilun aikana lähdimme etsimään mainoksia lähiympäristöstä kävelyretkellä. Vaalimainoksien lisäksi kuvattavaa löytyi muutakin.

Kuvattiin ipadilla kävelyretkellä löytyneitä mainoksia. Niiden bongaaminen oli  innostavaa puuhaa.


Käärmenäyttelyn mainos lähellä päiväkotia. Lapset ymmärsivät, että mainos oli laitettu kyseisen tien viereen, sillä siitä kulkevat kaikki koululaiset ja päiväkotilaiset vanhempineen. Tässä mainoksessa huomio kiinnittyi siihen, ettei lippujen hintaa oltu mainittu.


Teema jatkui seuraavana päivänä, kun etsimme lehdistä mainoksia ja leikkasimme kiinnostavia mainoksia omiin papereihin. Huomasimme, että tuotteita saatettiin mainostaa hintojen kanssa. Myös tapahtumia tai uutuuksia mainostettiin. Joskus oli vaikea erottaa mainos lehtijutusta.  Useimmiten mainoksissa oli kuvia ja tekstiä Löysimme myös paljon erilaisia logoja, joita lapset tunnistivat.


Mainokset kiinnostivat lapsia niin paljon, että yhdestä leikkitilasta muodostui mainostoimisto, jossa lapset tekivät mainoksia, joilla he halusivat vaikuttaa mainoksen lukijaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti